2011. november 9., szerda

Tesztelgetek

Kutas-Keresztes Ági legújabb mintáit mindig a ravelry-n teszteli, és ennek kapcsán akadtam rá a Free Pattern Testers csoportra. A csoport azért jött létre, hogy összehozza a tervezőket és azokat, akik a mintáikat tesztelik. A tesztelők ingyenes mintákhoz juthatnak hozzá még a megjelenés előtt, a tervezők pedig ingyen kapják az igen értékes tesztelést lelkes kötősöktől és horgolósoktól. A tesztelők nemcsak az esetleges hibákat szúrhatják ki, de javaslatokat is tehetnek a tervezőnek, hogy a leírás minél érthetőbb, átláthatóbb legyen. Az szintén előny egy új minta megjelenésénél ha már vannak fent képek az elkészült művekről, különböző színekben, méretekben, fonalvastagsággal, vagy izgalmas változtatásokkal. Az előnyök a tervező részéről tehát egyértelműek, de a tesztelő sem csak egy ingyenes mintát kap, hanem azt a jóleső érzést, hogy egy minta tökéletesítéséhez hozzájárulhatott.


A csoportban nézelődve megtetszett néhány projekt, gondoltam egyet, és én is kipróbáltam magam. Nagyon-nagyon kellemes tapasztalás volt a tesztkötés számomra. Aki ismer, az tudja, hogy akut startitiszben szenvedek, azaz állandóan újabb és újabb projektekbe kezdek bele, be sem merem vallani hány projekt van a tűimen. Ez valahol szakmai ártalom, hiszen én egész nap fonalas ingereknek vagyok kitéve, de beismerem, a gyenge önkontrollomnak is egy tükör. Valahogy nem tudok a sok szépségnek ellenállni. Mindenesetre a tesztelés egy remek lehetőségnek bizonyult, ugyanis időre kell elkészülni vele. Míg gyakran hónapokig is elhúzódik nálam mire egy megkezdett projektet befejezek, itt nincs mese, be kell tartani a határidőket. Ez jó hatással volt rám és a kötési "morálomra". Pár hét alatt két projektet is megkötöttem, illetve már a harmadikat fejezem be, és egy negyedikbe is belekezdtem. Na jó, ebben is halmozom az élvezeteket, de csak módjával. :)


Először ezt a kendőt tesztkötöttem.




Nem egy bonyolult projekt, de épp ez volt a lényeg, nem akartam olyat választani, amibe beletörhet a bicskám. Még így is tanultam belőle, mert a kendő szegélyét merőlegesen kell kötni a kendő egyik végétől a másikig, soronként kapcsolódva a kendőtesthez, ez a módszer nekem pedig újdonság volt.

Egy másik állandó kihívásom, hogy igyekszem minél egyenletesebben kötni, és a lényegesen nagyobb tű, de szorosan fogott fonal nekem nagyon bevált, magamhoz képest meglepően szépen kötöttem.

A minta XL-es (bulky) fonalat használ a kendő közepén, majd két szál XS-es (fingering) vastagságú fonalra vált. Ehelyett én az L-es (worsted) vastagságot vettem duplán a közepén, majd egy szállal folytattam, mindezt 8-as tűn. Még tavasszal vettem Peony Anettől kézzel font fonalakat, és az egyik 5 dekás, 75 méteres gombócra nagyon nem volt ötletem. Amikor megláttam ezt a tesztelésre szánt kendőt, egyből bevillant ez a fonal és ez a variáció, muszáj volt megkötnöm, igaz? Mosó Masa Topánnal fogtam össze, tökéletes kombináció a két fonal együtt.

Nagyon tetszik, hogy a kendő közepe a duplaszál adta merevség miatt egy kis gallér formáz a nyakamnál, ha akartam sem tudtam volna ezt az elegáns hatást magamtól elérni.

A tervezőnő nagyon aranyos volt, a minta pedig szinte nem is szorult javításra. Szerencsés vagyok, hogy ezzel a kendővel kezdhettem a tesztelős "pályafutásomat".

További képeket a kendőről itt találsz.


Ezen fellelkesülve aztán egy möbiusz nyakmelegítőt is bevállaltam.




Azt hittem, hogy a möbiusz csak annyi, hogy a körben kötéskor összekapcsolás előtt csavarok egyet a körkötőtűre felszedett szemek során, aztán kötök egyenesen, még ha egy kis csavarral is. Nos, a fenti nyakmelegítő tesztkötésekor rájöhettem, hogy ez nem egészen így van. Ha ezzel a módszerrel szedem fel a szemeket, az a körsál közepét adja, és egy teljes kör megkötésével konkrétan mindkét irányban kötöttem egy-egy sort. Bonyolultabbnak hangzik, mint amilyen valójában, tessék inkább kipróbálni! Nagyon izgalmas, és gyorsan ad szép eredményt. :)

További képek itt.

Gabella is épp a napokban kötött ezzel a módszerrel möbiuszt.


Ha Te is kedvet kaptál a tesztkötéshez (vagy teszthorgoláshoz), akkor nézz szét a Free Pattern Testers Group fórumában, ott találod az aktuálisan futó teszteléseket. Nem kell profinak lenned sem kötésileg, sem angolból, de az erős alapok azért nem ártanak, hiszen angolul kell tudnod kommunikálni a tervezővel ha bármi hibát veszel észre vagy kérdésed merülne fel. Ha a nyelvtudásod nincs azon a szinten, hogy tesztelést bevállald, akkor is érdemes szétnézned, hiszen hamarosan megjelenő minták között már előre csemegézhetsz. Ha valamelyik projekt megtetszik, megkérheted a tervezőt, hogy értesítsen, amint a minta megjelenik. (Ha egyáltalán nem beszélsz angolul, akkor se keseredj el, másold be a következő mondatot egy hozzászólásba: "Please earburn me when the pattern is released.", és így tervező fel fog venni az értesítendők listájára.)

Ha pedig a minta fordításához kellene segítség, egy alapszótárt a Barka oldalán találsz kötéshez és horgoláshoz is. Ezekben összegyűjtöttük a leggyakrabban használt kifejezések, rövidítések és ábrák magyar megfelelőjét. Így akár angol nyelvtudás nélkül is dekódolhatod a sok-sok szépséges mintát, amit a világháló nyújt. Csak aztán nehogy Te is az én sorsomra juss, és a végletekig halmozd a megkezdett projekteket! :)
 
 

11 megjegyzés:

Mamucni írta...

Nagyon ügyes vagy! És szép darabokat kötöttél! Közben meg jóleső érzés, hogy nem csak nekem foglalt valamennyi kötőtűm a megkezdett munkák miatt:o) Mondd, hogy mindent befejezel azért csak idő kérdése.

zazálea írta...

az az első kendő, az valami csodás, Gabi. csak nem értem,hogy kötötted. :o)))

Lirent írta...

Nagyon szép mindkettő! További jó tesztkötéseket kívánok! Hát ez az akut startitisz nagyon jó! :-) Jó nevettem a kifejezésen. Azt hiszem én is ilyenben " szenvedek". Csak azt nem tudom hol és mikor kaptam el?! :-)

Varga Gabi írta...

Mindent biztosan nem fogok befejezni. Mamucni. Van olyan projekt, amitől azóta érzelmileg már eltávolodtam, vagy a gyerekek már kinőnék, mire elkészülne, de a legtöbbet azért tényleg szeretném befejezni. Egyszer csak. :)
Zazi, a szegélyt nem érted? Az először nekem is kínainak tűnt, de szó szerint követtem a leírást, és csodák-csodája, sikerült. Tehát nem egy ördöngősség, ha nekem is ment. :)
Lirent, én sem tudom, hol és mikor fertőződtem meg, de nem is akarok kigyógyulni! :)

Cserny Cherry Ildikó írta...

Behalok, az a fukszia színű kendő szuper!!!! A színe, a formája! ÉS szerintem neked ez a szín nagyon jól áll.
A szél csipke merőleges kötéséről már olvastam az egyik olasz kötőskönyvben. Ott egy bolero volt simával kötve és a szélére külön kellett kötni a csipkeszegélyt.

MrsYarnart írta...

tényleg nagyon izgalmasnak tűnik a tesztkötés, új darabokat, mintákat elsőnek kipróbálni... nekem egyelőre az is éppen eléggé izgalmas, hogy egy régi, ezrek által megkötött darabot elkészítsek. majd egyszer talán lesz bátorságom nekem is jelentkezni ilyesmire. a kendő nekem is tetszik! (hűha, nagyon lefogytál! :)

Lívi írta...

Azta, Gabi! Hany kilo minusznal jarsz?? Nagyon jol megy a fogyokura, ugy tunik :-)

Persze a kotemenyek is szepek :-D foleg az elso tetszik nekem.

Timici írta...

Szépséges a kendőd! csini vagy benne nagyon! ügyes vagy!

Én már a múltkor Szilvi tesztkötése kapcsán érdeklődtem a tesztkötésről, be is jelentkeztem a csoportba, de valahogy az az érzésem, hogy mindig lemaradok azokról amikhez kedvem vagy tudásom lenne:(. Most megint végignéztem az OPEN projecteket és egyet találtam, amit talán még időre el is tudnék készíteni, de ott meg azt írja a tervező, hogy csak gyakorlottaknak. Hááát én nem tudom annak merjem-e magamat nevezni.:/ Aztán látom, hogy aki már egyszer tesztkötött ott a tervező előre értesíti is, hogy hátha van kedve megint tesztelni a mintáját, ami nagyon jó, csak így ugye megtelik előre a létszám. Napi szinten folyamatosan meg sajnos nem tudom figyelgetni a dolgot...pedig egy sapkát, fiús kardigánt, netán sálat, kendőt én is szívesen tesztelnék. Már csak azért is amit Te is említessz, hogy így legalább elkészülne a határidő miatt.:) Sajnos én is ezer dologba belefogok, aztán vagy a kedvem megy el, vagy épp nem aktuális vagy már nem tudom hol a minta:D és még sorolhatnám...Azért nem adom fel:), hátha egyszer összejön, hogy az a minta és határidő lesz szabad amit én is meg merek próbálni.:)
Neked pedig sok sikert a további teszteléshez és várom nagyon a képeket.:)

Varga Gabi írta...

Köszi, Lányok. :) Olyan sokat nem fogytam azért, lassan de biztosan csorognak le rólam a kilók. :)
Timici, a mostani kínálat nekem sem igazán jön be, de szinte naponta indulnak új tesztelések, előbb-utóbb biztosan belefutsz olyanba, ami Neked is szimpatikus. A legtöbb tervező kezdőket is elfogad, de volt már velem is olyan, hogy elutasította a tervező a jelentkezésem, gyakorlottabbakat keresett. (Akkor még nem volt feltöltve egyetlen munkám sem, amiből informálódhatott volna, ezért is érdemes abban is aktívnak lenni.) Fel lehet egyébként iratkozni a csoportban, hogy kapj értesítést minden egyes új tesztről, de annyira elvetemült én sem vagyok. Amelyik minta igazán azt akarja, hogy elkészítsd, azzal biztosan megtaláljátok egymást. :) Puszi!

Eszter írta...

Nagyon szép lett ez a kendő, jó a színe és nagyon csini!
Ez a merőlegesen kötött csipkeszegély már engem is régóta izgat, de még nem szántam rá magam, hogy kibogarásszam egy angol leírásból...

Gabella írta...

Azt hittem, már írtam! Köszi, hogy megemlítettél engem is! :)